Psihoterapeut Ionuț Ghiuganwww.lapsiholog.comO mămică ne-a împărtăşit o problemă difi cilă cu care se confruntă de foarte mulţi ani şi care e, din păcate, din ce în ce mai întâlnită la oameni: fobia de animale! Impresionaţi de situaţie, specialiştii Animal Zoo au sărit în ajutorul ei cu sfaturi utile. Iată mesajul Oanei…”Când eram mică, m-a muşcat un câine de faţă. De atunci mi-e foarte teama de orice câine. Indiferent că sunt de talie mare sau mică. Prietenii râd de mine, spunând că sunt exagerată, iar oamenii pe care îi rog să-şi tragă animăluţele departe de mine (chiar dacă sunt câini mici) se supără şi mă consideră nebună. Cel mai tare mă afectează faptul că şi cei doi copii ai mei au început să se ferească de animale pentru că au văzut comportamentul meu ciudat. Nu vreau să le transmit şi lor această frică pentru că sunt conştientă că întâmplarea mea cu acel câine a fost un caz izolat”, Oana, 34 de ani, BucureştiFobiile de animale sunt cele mai comuneFrica este o emoţie importantă a sistemului nostru de autoapărare şi se manifesta în procesul de creştere şi dezvoltare încă de la cele mai fragede vârste. Este important să ştiţi că astfel de temeri sunt extrem de răspândite. Frica de câini sau cinofobia este o fobie specifică, o subcategorie a fobiilor de animale. Această teamă exagerată este printre cele mai comune fobii şi reprezintă un procent semnficativ în fobiile pentru care persoanele solicită ajutor. D e ş i frica de şerpi şi păianjeni sunt mult mai comune, cinofobia este în special răspândită datorita prevalenţei ridicate a câinilor în lume.Înfruntă-ţi „duşmanul”!Principalul factor care menţine această teama este comportamentul de evitare. Evitarea în această situaţie este similară cu luarea unei aspirine pentru o durere de cap: se ameliorează temporar simptomele, dar nu evită reapariţia ei. Ignorând situaţia care stă la baza fobiei nu aveţi niciodată şansa de a învaţă cum să faceţi faţă acestor temeri şi cum să controlaţi propriile emoţii. Cea mai eficientă metodă este expunerea sistematică la stimulii fobici. Dacă fobia este intensă este recomandat ca această tehica să fie utilizată la început în plan mental, imaginând situaţii în care stimulul fobic (câinele) este prezent şi modalităţiile în care soluţionaţi aceste situaţii. Ulterior, când scade intensitatea, se poate trece într-o maniera gradată la expunerea directă.Paşi către vindecareFaceţi o listă cu situaţiile legate de fobie şi aranjaţi aceste elemente în ordinea intensităţii: de la cea care va produce cea mai puţina anxietate, la emoţia cea mai înfricoşătoare. După ierahizare stabiliţi care sunt paşii ce trebuie urmaţi în ordinea intensităţii emoţiei. De exemplu:Pasul 1: Priviţi poze cu câiniPasul 2: Urmăriţi un film cu câiniPasul 3: Uitaţi-vă la un câine de la fereastrăPasul 4: Staţi la 5 metri distanţă de un câine de talie mică în lesăPasul 5: Staţi la 1 metru distanţă de un câine de talie mică în lesă Pasul 6: Atingeşi un câine în lesă.

  • Începeţi cu primul pas, emoţia legată de situaţia fobică care va produce cea mai puţină teamă. Veţi observa faptul că prin expunerea repetată la această situaţie, frica devine mai puţin intensă şi situaţia din ce în ce mai confortabilă. Este important să practicaţi acest comportament de expunere în mod repetat. Cu cât mai des faceţi acest lucru, cu atât mai rapid va fi progresul.
  • Utilizaţi tehnici de relaxare, cum ar fi respiraţia profundă şi relaxare musculară progresivă. Acestea sunt instrumente puternice pentru a reduce anxietatea, panica şi frica. În cazul în care aceste sfaturi nu reuşesc să diminueze intensitatea fobiei, este recomandat să urmaţi un program de psihoterapie. Fobia poate fi tratată şi vindecată într-o perioadă relativ scurtă, dacă apelaţi la ajutorul unui psiholog specializat.

Citește și: